Monday, June 01, 2009

Mengekalkan Warisan Sejarah, Terengganu, Malaysia

Bangunan Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Terengganu yang terletak di Jalan Tok Lam, Kuala Terengganu kini dalam proses pemuliharaan bagi mengekalkan sejarah warisan negara.

Berikut adalah petikan artikel yang diambil dari Arkib Utusan Malaysia bertarikh 06/08/2009.
Oleh RADHUAN HUSSAIN utusanterengganu@utusan.com.my
.
KUALA TERENGGANU 5 Ogos - Kebanyakan bandar raya di negara ini mempunyai tarikan unik dengan kewujudan premis kediaman atau bangunan peninggalan sejarah sejak turun-temurun lagi. Ia termasuk Bandaraya Pulau Pinang, Ipoh yang selain dikelilingi 'hutan batu' bercirikan reka bentuk moden, terdapat juga premis yang kaya dengan nilai warisan sejarah sekali gus menjadi tumpuan pelancong.

Senario seumpama itu turut terdapat di sekitar Bandaraya Kuala Terengganu termasuk bangunan Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Terengganu yang terletak di Jalan Tok Lam, Kuala Terengganu. Pengarah Muzium Terengganu, Mohd. Yusof Abdullah berkata, mengikut sejarah, bangunan berbentuk Rumah Limas berbungkus dua tingkat itu mula beroperasi sebagai Pejabat Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Terengganu pada April 1986.

Katanya, bangunan yang mencecah usia hampir 100 tahun itu memiliki keunikan tersendiri, malah turut dikenali sebagai bangunan lama Majlis Perbandaran Kuala Terengganu (MPKT) suatu ketika dulu. ''Asalnya, bangunan itu adalah kepunyaan Tengku Teh Dungun membabitkan keluasan 0.070 hektar di atas lot bernombor 437, Mukim Bandar Kuala Terengganu. ''Tengku Teh Dungun ialah isteri kepada Allahyarham Tengku Seri Bijaya Raja (Tengku Chik Ahmad Abdul Rahman) iaitu bekas Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Negeri Terengganu yang memegang jawatan pada 1924-1929," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Yusof berkata, bangunan tersebut juga pernah dijadikan Pejabat Hal Ehwal Agama Kuala Terengganu (1937- 1938). Katanya, bangunan berbentuk memanjang kemudian menjadi pejabat MPKT bagi tempoh yang lama, bermula pada 1946 hingga 1979 sebelum dijadikan pejabat Persatuan Sejarah serta pejabat Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita). Rumah itu kemudian dijual pula kepada Tengku Bijaya Wangsa Tengku Hitam Ali dan sejurus kematian beliau, bangunan tersebut kemudian dijadikan pejabat sementara MPKT.

Pada tahun 1986, kerajaan Terengganu telah bersetuju menyerahkan rumah itu kepada Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Terengganu untuk dijadikan pejabat dan pusat kegiatan persatuan. Upacara penyerahan bangunan itu telah disempurnakan oleh Menteri Besar Terengganu pada waktu itu, Tan Sri Wan Mokhtar Wan Ahmad pada 10 April 1986. Selesai majlis penyerahannya, Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Terengganu menempatkan seorang kerani untuk membantu menjalankan kerja-kerja pengurusan pentadbiran persatuan.

Premis itu menempatkan bilik mesyuarat, bilik perpustakaan, bilik penginapan, bilik pentadbiran dan ruang niaga yang disewakan kepada penyewa bagi tujuan menambah dana persatuan sebagai tambahan. Selain itu pihak persatuan juga bersetuju menyerahkan satu ruang kepada Persatuan Penulis-Penulis Terengganu (Pelita) bagi membolehkan mereka menjalankan kegiatan.

Tidak disangkal lagi, bangunan itu cukup istimewa dengan seni bina yang unik apabila diperbuat daripada konkrit kapur dan bahan pelekat putih telur. Malah, turut terserlah ukiran timbul daripada konkrit dan ukiran kayu pada bahagian atas pintu, jendela dan tangga. Namun, setelah mengambil kira kesesuaian semasa, bangunan itu terus dikekalkan dan kini dalam proses membaik pulih tanpa menjejaskan nilai sejarah dan warisannya di bawah tanggungjawab Jabatan Warisan Negara.

Atas keprihatinan itu, Ketua Penolong Pengarah Jabatan Warisan Negara, Mat Nasir Baba sempat meluangkan masa meninjau kerja membaik pulih bangunan tersebut di Kuala Terengganu baru-baru ini. Kunjungan beliau turut disertai rombongan media dari Kuala Lumpur bagi meninjau perkembangan bangunan itu yang sedang giat dibaik pulih yang dijangka siap sepenuhnya penghujung bulan ini.

1 comment:

Daud Khan said...

nice work. keep it up man.

Powered By Blogger