Monday, June 01, 2009

Bangunan 150 Tahun Jadi Pusat Seni Reka, Melaka, Malaysia

Berikut adalah petikan artikel yang diambil dari Arkib Utusan Malaysia bertarikh 28/09/2009.

MELAKA 27 Sept. - Dua buah bangunan yang dianggarkan berusia 150 tahun di Jalan Tun Tan Cheng Lock di sini, kini berubah wajah menjadi pusat sumber seni reka dan rujukan pendidikan dalam pemuliharaan bangunan warisan di negara ini. Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, bangunan itu yang dibaik pulih oleh National University Of Singapore (NUS) juga dikenali sebagai Pusat Seni Reka dan Pemuliharan Tun Tan Cheng Lock dan bakal memainkan peranan penting dalam pemuliharaan warisan serta reka bentuk bangunan peranakan. Menurutnya, usaha dan komitmen NUS itu diharap dapat menarik minat pelbagai pihak lain dalam membantu kerajaan negeri meningkatkan kegiatan memulihara bangunan lama terutama yang berkaitan sejarah negara. ''Namun perlu diingatkan sekiranya usaha pemuliharaan bangunan lama ini dilakukan dengan mengorbankan nilai sejarah lama yang lain maka warisan lama yang terdapat di dalamnya juga akan musnah buat selamanya," kata beliau.
Beliau berkata demikian dalam teks ucapannya pada majlis pembukaan Pusat Seni Reka dan Pemuliharaan Tun Tan Cheng Lock yang disempurnakan oleh Yang Dipertua negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob di sini hari ini. Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Seet Har Cheow dan Presiden NUS, Profesor Tan Chorh Chuan.

Dua bangunan lama terbabit pernah berfungsi sebagai hospital bersalin sekitar tahun 1930-an sebelum bertukar menjadi klinik dan juga pernah dijadikan rumah tumpangan selain menjadi stor menyimpan barang. Kerja-kerja membaik pulih bangunan itu dijalankan oleh sepasukan arkitek dan kontraktor tempatan dengan kerjasama enam tenaga pengajar NUS serta sekumpulan pelajar Jabatan Reka Bentuk NUS.
Kata Mohd. Ali, dalam usaha memulihara bangunan warisan sejarah, masih terdapat sangkaan setengah pihak bahawa bangunan lama yang bersaiz kecil dianggap tidak bernilai dan diabaikan begitu sahaja. Selain itu, katanya, usaha NUS mengekalkan warisan sejarah dengan menaik taraf dua bangunan lama di Jalan Tun Tan Cheng Lock di sini mampu mewujudkan kerjasama kerajaan negeri dalam bidang pemuliharaan bangunan sejarah. Usaha itu, katanya, mampu membantu kerajaan negeri merancakkan usaha dalam meningkatkan kegiatan pemuliharaan sejarah dan warisan negeri.
Sementara itu menurut Chorh Chuan, pembukaan Pusat Seni Reka dan Pemuliharaan berperanan sebagai pusat rujukan untuk reka bentuk Asia khususnya golongan peranakan. ''Usaha membaik pulih dua bangunan ini telah meningkatkan kesedaran mengenai keindahan reka bentuk dan warisan bandar Asia," katanya.

2 comments:

cyfu said...

very informative article bro... thanks for sharing it with us...

cyfu said...

very informative article bro... thanks for sharing it with us...

Powered By Blogger